ZARZĄDZENIE NR 5 /2021
KIEROWNIKA GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W DAMNICY
z dnia 17 lutego 2021 r.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy
Na podstawie § 9 Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy nadanego Uchwałą nr VI/48/19 Rady Gminy Damnica z dnia 28 lutego 2019 r. ( Dz. U. W. P. z 2019 r. poz. 1716 z dnia 08 kwietnia 2019 r. )
zarządza się, co następuje:
§ 1. Nadaje się Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy stanowiący załącznik do niniejszego Zarządzenia.
§ 2. Regulamin Organizacyjny wchodzi w życie z dniem podjęcia.
§ 3. Traci moc Zarządzenie Nr 1/2021 Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy z dnia 05 stycznia 2021 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy.
Załącznik do Zarządzenia nr 5/2021
Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej z dnia 05 stycznia 2021 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy, zwany dalej „Regulaminem”, określa organizację wewnętrzną, podstawowe zadania i zasady funkcjonowania ośrodka.
§ 2
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
Ośrodku – należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Damnicy,
Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy,
Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy;
Radzie Gminy – należy przez to rozumieć Radę Gminy Damnica,
Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Damnica.
§ 3
1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną Gminy Damnica.
2. Ośrodek jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
3. Siedzibą ośrodka jest Damnica, ul. Górna 8.
4. Ośrodek czynny jest w dni robocze w godzinach : od 7.30 do 15.30.
§ 4
Ośrodek realizuje zadania:
własne gminy i zlecone w zakresie spraw społecznych;
wynikające z innych ustaw szczególnych ;
na podstawie porozumień z organami administracji rządowej i samorządowej lub innymi instytucjami .
Rozdział II
ORGANIZACJA OŚRODKA
§ 5
1. Pracą ośrodka kieruje Kierownik Ośrodka.
2. Kierownik reprezentuje Ośrodek na zewnątrz i jest za niego odpowiedzialny.
3. Uprawnienia i odpowiedzialność Kierownika wynikają z przepisów prawa oraz z upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez Radę Gminy i Wójta.
4. Kierownik Ośrodka odpowiedzialny jest za zawieranie i rozwiązywanie stosunku pracy, udzielanie urlopów, ocenianie, karanie i nagradzanie pracowników Ośrodka.
5. Kierownik odpowiada za realizację zadań Ośrodka i składa corocznie Radzie Gminy sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.
6. Kierownik wydaje akty zewnętrzne w formie zarządzeń, regulaminów, instrukcji oraz innych o podobnym charakterze.
7. Kierownik ośrodka podlega bezpośrednio Wójtowi Gminy Damnica.
§ 6
1. Zastępca Kierownika podejmuje czynności zastrzeżone w niniejszym Regulaminie dla Kierownika w czasie jego nieobecności lub w razie wynikających z innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez Kierownika.
2. Do czynności, o których mowa w ust. 1 należą w szczególności sprawy związane z bieżącą działalnością organizacyjną Ośrodka oraz sprawy z zakresu prawa pracy, w tym zawieranie i rozwiązywanie stosunku pracy, udzielanie urlopów, ocenianie, karanie i nagradzanie pracowników Ośrodka.
§ 7
1. Kierownik ośrodka ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykonywanie zadań wynikających z ustaw szczególnych i zakresu działalności ośrodka oraz czuwa nad przestrzeganiem przez pracowników ośrodka przepisów o dyscyplinie pracy oraz o ochronie tajemnicy służbowej.
2. Kontrolę wewnętrzną w ośrodku sprawuje kierownik oraz główny księgowy w stosunku do pracowników bezpośrednio mu podlegających.
3. Nadzór ogólny nad prawidłowym wykonaniem obowiązków przez pracowników należy do obowiązków kierownika. Obowiązki w zakresie kontroli wewnętrznej polegają na sprawdzeniu prawidłowości stosowania przez pracowników przepisów prawa, udzielanie im wskazówek w tym zakresie, a w szczególności na sprawdzaniu:
1) prawidłowości załatwiania spraw oraz obsługi interesantów,
2) prawidłowości obiegu akt,
3) terminowości załatwiania spraw,
4) prawidłowości prowadzenia spisów spraw i rejestru spraw,
5) przestrzegania zasad pracy określonych przepisami wewnętrznymi,
6) przestrzegania zasad zachowania i dyscypliny pracy pracowników.
§ 8
Ustala się następującą strukturę organizacyjną Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy i symbole literowe używane dla jednolitego znakowania akt:
1. Kierownik - 1 etat - KO
2. Zastępca kierownika - 1/4 etatu - KO-Z
3. Główna Księgowa - 1 etat - FK
4. Dział Pomocy Środowiskowej - PS :
a/ stanowisko pracownika socjalnego - 3 etaty ,
b/ stanowisko asystenta osoby niepełnosprawnej z zaburzeniami psychicznymi - 1 etat,
c/ stanowisko asystenta rodziny – 1 etat - PS.
5. Dział Świadczeń Rodzinnych i Spraw Społecznych - ŚS:
a/ stanowisko ds. świadczeń rodzinnych i wychowawczych – 3/4 etatu,
b/ stanowisko ds. świadczeń z funduszu alimentacyjnego i wychowawczych – 1 etat,
c/ stanowisko ds. obsługi finansowej świadczeń oraz kasy – 1 etat,
d/ stanowisko ds. stypendiów szkolnych i spraw społecznych – 1 etat.
6. Pracownicy sporządzający pisma mają obowiązek na końcu nadanego znaku sprawy dodać pierwsze litery swojego imienia i nazwiska w celu identyfikacji pracownika danego działu.
7. Pracownicy obsługi ośrodka :
a/ sprzątaczka - 3/8 etatu.
8. Wprowadza się podział stanowisk na :
a/ kierownicze urzędnicze - kierownik, zastępca kierownika i główna księgowa;
b/ urzędnicze - ds. świadczeń rodzinnych i wychowawczych, ds. świadczeń z funduszu alimentacyjnego i wychowawczych, ds. obsługi finansowej świadczeń oraz kasy, ds. stypendiów szkolnych i spraw społecznych.
c/ pomocnicze i obsługi - specjalista pracy socjalnej, pracownik socjalny, asystent rodziny, asystent osoby niepełnosprawnej z zaburzeniami psychicznymi, sprzątaczka.
9. Klub Senior+ :
a/ kierownik Klubu Senior+ - 1/10 etatu - PS
b/ pracownik gospodarczy - 1 etat.
10. Usługi indywidualnego transportu - program „ door-to-door ” - PS
a/ kierowca - 1 etat
b/ koordynator /asystent - 1 etat.
Rozdział III
ZASADY FUNKCJONOWANIA OŚRODKA
§ 9
1. W celu zapewnienia realizacji zadań o istotnym znaczeniu dla ośrodka Kierownik może w drodze zarządzenia powołać zespół zadaniowy.
2. Zasady pracy zespołu regulują odrębne przepisy.
§ 10
Do obowiązków pracowników zatrudnionych na wszystkich stanowiskach pracy należą w szczególności:
zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań,
współdziałanie z właściwymi organami administracji samorządowej i rządowej, organizacjami społecznymi, związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami, fundacjami oraz osobami fizycznymi,
przestrzeganie Regulaminu Organizacyjnego i Regulaminu Pracy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz ustalonego w zakładzie pracy porządku,
przygotowywanie materiałów do rozpatrywania podań, skarg, wniosków i interpelacji,
opracowywanie propozycji do projektów programów rozwoju w zakresie swojego działania,
przygotowywanie okresowych ocen, analiz, informacji i sprawozdań,
kierowanie się zasadami etyki zawodowej i zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowanie ich godności i prawa tych osób do samostanowienia,
przestrzeganie przepisów dotyczących bhp i przeciwpożarowych,
zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba,że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny,
przygotowywanie i przekazywanie dokumentacji do zakładowej składnicy akt,
podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie.
§ 11
Pracownik zobowiązany jest dbać o bezpieczeństwo powierzonych mu do przetwarzania, archiwizowania lub przechowywania danych zgodnie z obowiązującą w GOPS polityką bezpieczeństwa, regulaminami i instrukcjami wewnętrznymi, w tym m.in.:
chronić dane przed dostępem osób nieupoważnionych,
chronić dane przed przypadkowym lub nieumyślnym zniszczeniem, utratą lub modyfikacją,
chronić nośniki magnetyczne i wydruki komputerowe,
utrzymywać w tajemnicy powierzone hasła, częstotliwość ich zmiany oraz szczegóły technologiczne systemów także po ustaniu zatrudnienia w GOPS,
archiwizować dane zgodnie z instrukcją technologiczną,
prowadzić niezbędną, przewidzianą instrukcją technologiczną dokumentację pracy z systemem, archiwizowania danych.
§ 12
1. Główny Księgowy sprawuje nadzór nad sprawami finansowymi Ośrodka i prowadzi gospodarkę finansową oraz księgowość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Główny Księgowy podlega Kierownikowi Ośrodka.
3. Do obowiązków i uprawnień Głównego Księgowego należy:
1) prowadzenie rachunkowości jednostki;
2) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
3) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
4) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
5) nadzór nad prawidłowym obiegiem dokumentów księgowych;
6) przeprowadzanie instruktażu, nadzoru i kontroli w zakresie prowadzenia kasy ośrodka;
7) realizowanie zadań wynikających z programów pomocowych, w tym finansowanych ze środków unijnych;
8) główny księgowy ponosi odpowiedzialność w granicach ustalonych obowiązującymi przepisami za całokształt prowadzonej działalności finansowej;
9) stosowanie ustawy o zamówieniach publicznych i sporządzanie sprawozdań w tym zakresie;
10) wydawanie zaświadczeń niezbędnych do ustalania świadczeń emerytalno – rentowych;
11) sporządzanie sprawozdawczości budżetowej i rocznego bilansu ;
12) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń Kierownika Ośrodka.
2. Dla jednolitego znakowania akt pracownik używa symbolu FK.
§ 13
1. Do zadań na stanowisku Zastępcy kierownika Ośrodka należy:
1) pełnienie zastępstwa w ramach udzielonych upoważnień;
2) współpraca przy opracowywaniu planów Ośrodka i ich realizacji;
3) śledzenie na bieżąco zmieniających się przepisów dotyczących pomocy;
4) nadzór nad prawidłowością i terminowością wykonywanych zadań przez pracowników Ośrodka.
2. Dla jednolitego znakowania akt pracownik używa symbolu KO-Z.
§ 14
1. Do zadań na stanowisku d/s obsługi finansowej świadczeń oraz kasy należy:
1) wypłata świadczeń, wynagrodzeń pracowniczych i innych zobowiązań oraz sporządzanie przelewów bankowych;
2) pobieranie gotówki z rachunku bankowego na pokrycie określonych rodzajowo wydatków;
3) przyjmowanie wpłat do kasy;
4) sporządzanie raportów kasowych;
5) dekretowanie dokumentów księgowych;
6) sporządzanie list wynagrodzeń pracowniczych i prowadzenie kart wynagrodzeń pracowników ośrodka;
7) zgłaszanie pracowników, świadczeniobiorców oraz zleceniobiorców ośrodka do ubezpieczenia społecznego oraz ich wyrejestrowywanie w terminach określonych obowiązującymi przepisami;
8) prowadzenie spraw związanych z rozliczeniami z ZUS;
9) obsługa finansowo- księgowa funduszu alimentacyjnego w zakresie podziału środków wpływających od komorników i dłużników alimentacyjnych ;
10) przyjmowanie wniosków, opracowywanie pism informujących oraz decyzji administracyjnych w zakresie realizacji rządowego programu „Dobry start”;
11) wystawianie rachunków za usługi świadczone przez ośrodek oraz inne zobowiązania wobec GOPS;
12) sporządzanie dokumentacji kadrowej i prowadzenie teczek osobowych pracowników, w tym prowadzenie dokumentacji związanej ze szkoleniami pracowników /również z BHP/, ewidencją czasu pracy, urlopów, badań profilaktycznych;
13) prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;
14) rozliczanie podatku od towarów i usług VAT i przekazywanie tych danych do Referatu Finansowego Urzędu Gminy w Damnicy;
15) sporządzanie miesięcznych deklaracji VAT-7;
16) prowadzenie rejestru sprzedaży i zakupu VAT w programie rozrachunki;
17) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań zleconych przez kierownika związanych z działalnością ośrodka, w tym związanych z realizacją projektów finansowanych ze środków unijnych.
2. Dla jednolitego znakowania akt pracownik używa symbolu FK do spraw finansowych ,w innym zakresie zgodnie z instrukcją kancelaryjną obowiązującą w ośrodku.
§ 15
1. Do obowiązków wykonywanych na stanowisku ds. świadczeń rodzinnych i wychowawczych należy:
1) przyjmowanie wniosków i opracowywanie decyzji administracyjnych w zakresie świadczeń rodzinnych, pielęgnacyjnych, opiekuńczych, jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka, świadczenia rodzicielskiego oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne;
2) przyjmowanie wniosków i opracowywanie decyzji administracyjnych w zakresie świadczeń wychowawczych „Rodzina 500+” oraz planowanie potrzeb i sporządzanie sprawozdań ;
3) prowadzenie metryczki sprawy zakładanej każdorazowo przy wszczęciu postępowania;
4) prowadzenie rejestru zaświadczeń wydawanych w zakresie prowadzonych spraw;
5) sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych, pielęgnacyjnych i opiekuńczych oraz przelewów składek na ubezpieczenie;
6) prowadzenie rejestru spraw związanych z realizacją świadczeń rodzinnych, pielęgnacyjnych, rodzicielskich i wychowawczych;
7) prowadzenie postępowań w sprawie świadczeń nienależnie pobranych w ramach wypłaconych zasiłków, w tym przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawie o rozłożenie na raty lub umorzenie należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń;
8) bieżąca weryfikacja uprawnień świadczeniobiorców do pobierania świadczeń;
9) współpraca z Pomorskim Urzędem Wojewódzkim w zakresie dotyczącym koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w Unii Europejskiej;
10) przyjmowanie wniosków, opracowywanie pism informujących oraz decyzji administracyjnych w zakresie realizacji rządowego programu „Dobry start”;
11) planowanie potrzeb w zakresie realizowanych w Ośrodku świadczeń i składanie zapotrzebowań do PUW;
12) ścisła współpraca z pracownikami socjalnymi ośrodka oraz innymi jednostkami realizującymi świadczenia rodzinne i pielęgnacyjne;
13) przyjmowanie wniosków, opracowywanie decyzji administracyjnych, planowanie potrzeb w zakresie realizacji ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” oraz sporządzanie list płac i sprawozdawczość w tym zakresie;
14) nadzór nad bieżącą konserwacją, naprawą, wymianą urządzeń wykorzystywanych do pracy w Ośrodku, tj. sprzętu komputerowego, drukarek. kserokopiarek, centrali telefonicznej, fax-u i innego drobnego sprzętu;
15) bieżące zaznajamianie się z przepisami prawnymi dotyczącymi spraw prowadzonych na zajmowanym stanowisku pracy;
16) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań zleconych przez kierownika związanych z działalnością ośrodka.
2. Dla jednolitego znakowania akt pracownik używa symbolu ŚS .
§ 16
1. Do obowiązków wykonywanych na stanowisku ds. świadczeń z funduszu alimentacyjnego i wychowawczych należy:
1) przyjmowanie wniosków i opracowywanie decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących przyznania dodatku mieszkaniowego i energetycznego oraz sporządzanie list wypłat świadczeń i sprawozdań;
2) przyjmowanie wniosków i opracowywanie decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących przyznania świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz sporządzanie list wypłat świadczeń i sprawozdań;
3) przyjmowanie wniosków, opracowywanie decyzji administracyjnych oraz sporządzanie list płac w zakresie świadczeń wychowawczych „Rodzina 500+” ;
4) prowadzenie rejestrów wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego, energetycznego, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz wydanych decyzji w powyższych sprawach;
5) prowadzenie metryczki sprawy zakładanej każdorazowo przy wszczęciu postępowania w zakresie realizowanych świadczeń;
6) przyjmowanie wniosków, opracowywanie pism informujących oraz decyzji administracyjnych, planowanie potrzeb i sporządzanie list wypłat świadczeń oraz sprawozdań w zakresie realizacji rządowego programu”Dobry start”;
7) współpraca z Pomorskim Urzędem Wojewódzkim w zakresie dotyczącym koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w Unii Europejskiej;
8) podejmowanie działań windykacyjnych wobec dłużników alimentacyjnych zgodnie z przepisami, w tym sporządzanie wniosków o przyłączenie się do egzekucji świadczeń alimentacyjnych;
9) aktywizowanie dłużników alimentacyjnych oraz podejmowanie innych działań wynikających z przepisów;
10) występowanie do organu właściwego dłużnika o podjęcie działań wobec dłużnika alimentacyjnego;
11) uzgadnianie z księgowością przynajmniej raz w roku na dzień 31 grudnia stanu należności zobowiązań dłużników alimentacyjnych;
12) wprowadzanie i systematyczne aktualizowanie danych dotyczących dłużników alimentacyjnych w Krajowym Rejestrze Dłużników;
13) prowadzenie postępowań w sprawie świadczeń nienależnie pobranych w ramach wypłaconych zasiłków;
14) bieżąca weryfikacja uprawnień świadczeniobiorców do pobierania świadczeń;
15) prowadzenie postępowań oraz przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawie o rozłożenie na raty lub umorzenie należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń;
16) planowanie potrzeb w zakresie przyznawanych świadczeń;
17) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
18) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań zleconych przez kierownika związanych z działalnością ośrodka.
2. Dla jednolitego znakowania akt pracownik używa symbolu ŚS.
§ 17
1. Do obowiązków wykonywanych na stanowisku ds. stypendiów szkolnych i spraw społecznych należy:
1) przyjmowanie, wysyłanie i rozdzielanie korespondencji na zewnątrz i wewnątrz Ośrodka;
2) prowadzenie ewidencji pieczątek, zabezpieczenie wykonywania pieczęci stosowanych w Ośrodku, tablic urzędowych i informacyjnych;
3) obsługa administracyjno – techniczna Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
4) wydawanie i przyjmowanie wniosków o przyznanie stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych wraz z kompletem dokumentów;
5) analiza celowości wydatków poniesionych przez świadczeniobiorcę przed zakwalifikowaniem faktur do wypłaty;
6) sporządzanie list wypłat świadczeń oraz sprawozdań z tego zakresu;
7) planowanie potrzeb w zakresie przyznawanych świadczeń;
8) prowadzenie postępowań oraz przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawie o rozłożenie na raty lub umorzenie należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń;
9) prowadzenie rejestru spraw związanych z realizacją wypłaty stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych;
10) bieżąca weryfikacja uprawnień świadczeniobiorców do pobierania stypendiów i zasiłków szkolnych;
11) prowadzenie rejestru zaświadczeń wydawanych w zakresie prowadzonych spraw;
12) prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej oraz strony internetowej Ośrodka;
13) obsługa systemów informatycznych niezbędnych na stanowisku pracy;
14) wykonywanie czynności związanych z przyznawaniem Karty Dużej Rodziny i sprawozdań w tym zakresie;
15) prowadzenie księgi inwentarzowej Ośrodka;
16) bieżące księgowanie operacji gospodarczych w urządzeniach księgowych na poszczególnych kontach, zgodnie z dekretacją oraz umieszczanie w księgach prawidłowego i zgodnego ze stanem faktycznym szczególnego opisu tych operacji;
17) uzgadnianie wprowadzonych zapisów do ksiąg rachunkowych;
18) nadzór nad pracą sprzątaczki i palacza w Ośrodku/ m. in. uzgadnianie zakupu niezbędnych materiałów czy opału, ustalenie terminu rozpoczęcia i zakończenia okresu grzewczego;
19) bieżące zaznajamianie się z przepisami prawnymi dotyczącymi spraw prowadzonych na zajmowanym stanowisku pracy
20) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań zleconych przez kierownika związanych z działalnością ośrodka.
2. Dla jednolitego znakowania akt pracownik używa symbolu ŚS.
§ 18
1. Do obowiązków wykonywanych na stanowisku pracownika socjalnego należy:
1) praca socjalna prowadzona z osobami i rodzinami w celu rozwinięcia lub wzmocnienia ich aktywności i samodzielności życiowej oraz ze społecznością lokalną w celu zapewnienia współpracy i koordynacji działań instytucji i organizacji istotnych dla zaspokojenia potrzeb członków społeczności z wykorzystaniem właściwych tej działalności metod i technik;
2) dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3) udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej; skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań;
4) pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy;
5) udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej;
6) pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych;
7) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa;
8) inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin;
9) współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia;
10) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych na potrzeby Działu Świadczeń Rodzinnych i Spraw Społecznych;
11) odbiór oświadczeń majątkowych od dłużników alimentacyjnych;
12) prowadzenie teczek rodzin korzystających ze świadczeń pomocy społecznej;
13) współpraca z organizacjami samorządowymi i pozarządowymi, powiatowymi centrami pomocy społecznej, kuratorami zawodowymi i społecznymi, pedagogami szkolnymi, pielęgniarkami środowiskowymi, lekarzami, GKRPA, PCK, PUP, domami interwencji kryzysowej, domami pomocy społecznej, schroniskami, „Caritas”, kościołem katolickimi i innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz innymi placówkami pomocowymi;
14) współpraca z placówkami oświatowymi w zakresie dożywiania dzieci;
15) bieżące informowanie głównego księgowego o ewentualnych zobowiązaniach GOPS z tytułu przemieszczania się klientów ośrodka i konieczności refundacji świadczeń udzielanych w miejscu pobytu;
16) obsługa programów Informatycznych POMOST i SEPI;
17) obsługa techniczna pracy Zespołu Interdyscyplinarnego;
18) sporządzanie sprawozdań z zakresu pomocy społecznej;
19) bieżące zaznajamianie się z przepisami prawnymi dotyczącymi spraw prowadzonych na zajmowanym stanowisku poprzez udział w szkoleniach, samokształcenie bądź podnoszenie poziomu wykształcenia.
20) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań zleconych przez kierownika związanych z działalnością ośrodka.
2. Dla jednolitego znakowania akt pracownik używa symbolu PS w zakresie spraw dot. pomocy społecznej, w innym zakresie zgodnie z instrukcją kancelaryjną obowiązującą w ośrodku.
§ 19
1. Do obowiązków wykonywanych na stanowisku asystenta rodziny należy :
1) sporządzanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i konsultacji z pracownikami socjalnymi ośrodka;
2) systematyczne wizytowanie w miejscu zamieszkania rodzin objętych wsparciem;
3) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
4) prowadzenie poradnictwa i edukacji dla rodzin, którym przyznana została pomoc asystenta poprzez:
a/ wspieranie aktywności społecznej rodzin,
b/ podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
c/ współpraca z instytucjami działającymi na rzecz rodziny,
d/ pomoc w wypełnianiu zadań opiekuńczo- wychowawczych,
e/ merytoryczna pomoc w prowadzeniu gospodarstwa domowego,
f/ motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych, g/ pomoc w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;
5) prowadzenie zgodnej z przepisami dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;
6) dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku w formie pisemnej i przekazywanie tych informacji kierownikowi ośrodka;
7) na wniosek sądu sporządzanie opinii o rodzinie i jej członkach;
8) opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;
9) sporządzanie sprawozdań;
10) realizacja zadań asystenta rodziny wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”;
11) bieżące zaznajamianie się z przepisami prawnymi dotyczącymi spraw prowadzonych na stanowisku m. in. poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie’
12) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań zleconych przez kierownika związanych z działalnością ośrodka.
2. Dla jednolitego znakowania akt pracownik używa symbolu PS w zakresie spraw dot. pomocy społecznej, w innym zakresie zgodnie z instrukcją kancelaryjną obowiązującą w ośrodku.
§ 20
1. Do obowiązków wykonywanych na stanowisku asystenta osoby niepełnosprawnej z zaburzeniami psychicznymi należy świadczenie usług w środowisku :
1) zaspokajanie codziennych potrzeb życiowych, a w szczególności:
a/ utrzymanie czystości w pomieszczeniach osoby wymagającej opieki,
b/przygotowywanie posiłków dla osoby wymagającej opieki z uwzględnieniem diety,
c/zakup artykułów spożywczych i innych potrzebnych w gospodarstwie domowym,
d/ pomoc przy spożywaniu posiłków;
2) pielęgnacja;
3) pomoc w podtrzymywaniu psychofizycznej kondycji osoby;
4) uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia;
5) pomoc mieszkaniowa;
6) rehabilitacja fizyczna i usprawnianie zaburzonych funkcji organizmu;
7) zapewnienie dzieciom i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi dostępu do zajęć rehabilitacyjnych i rewalidacyjno-wychowawczych;
8) inne zadania zlecone przez kierownika związane z działalnością ośrodka.
§ 21
1. Do obowiązków wykonywanych na stanowisku sprzątaczki należy :
1) utrzymywanie porządku, czystości i estetycznego wyglądu pomieszczeń Ośrodka oraz otoczenia budynku,
2) otwieranie i zamykanie biura Ośrodka,
3) odnoszenie korespondencji do Urzędu Pocztowego w Damnicy.
§ 21a
1. Klub Senior+ stworzony jest do zadań mających na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i marginalizacji osób starszych.
2. Celem głównym Klubu Senior+ jest zapewnienie wsparcia seniorom nieaktywnym zawodowo poprzez aktywne spędzanie wolnego czasu, a także zaangażowanie seniorów w działania o charakterze samopomocowym i na rzecz lokalnego środowiska.
3. Udział w zajęciach Klubu Senior+ jest bezpłatny.
4. Szczegółowe zadania i cele oraz zasady funkcjonowania Klubu Senior+ określa Regulamin działania Klubu Senior + w gminie Damnica.
5. Obsługę finansową, kadrową i administracyjną oraz sprawozdawczość Klubu Senior+ prowadzi Główny księgowy i Kierownik GOPS.
6. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan finansowy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy.
7. Do obowiązków kierownika Klubu Senior+ należy :
1) kierowanie i nadzór nad bieżącą działalnością oraz koordynatorem ds. kulturalno – oświatowych w Klubie Senior+,
2) nadzór nad realizacją programu działalności Klubu Senior+,
3) opracowanie planu pracy Klubu i czuwanie nad jego realizacją,
4) odpowiedzialność za powierzony majątek,
5) prowadzenie postępowania proceduralnego, przy akceptacji kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy, dotyczącego zatrudniania specjalistów i osób wykonujących usługi na rzecz Klubu,
6) nadzór nad organizacją pracy specjalistów zatrudnionych w Klubie w zależności od potrzeb i możliwości finansowych oraz działań na rzecz seniorów,
7) prowadzenie wymaganej dokumentacji dotyczącej działalności Klubu Senior+,
8) przestrzeganie przepisów w zakresie ochrony danych osobowych,
9) promocja działalności Klubu Senior+ w Domaradzu,
10 ) reprezentowanie Klubu Senior+ na zewnątrz oraz dbanie o prawidłowe funkcjonowanie Klubu,
11) sporządzanie kwartalnych sprawozdań z działalności Klubu Senior+ w Domaradzu i przedkładanie ich kierownikowi GOPS w Damnicy,
12) inne zadania zlecone przez kierownika GOPS dotyczące działalności Klubu Senior+.
8. Do obowiązków pracownika gospodarczego Klubu Senior+ należy :
1) utrzymanie bieżącej czystości w pomieszczeniach Klubu Senior +,
2) utrzymanie czystości terenu wokół Klubu,
3) otwieranie i zamykanie budynku Klub Senior+, ogólny nadzór nad budynkiem,
4) dokładne sprawdzanie przed zamknięciem stanu bezpieczeństwa Klubu Senior + (okna, drzwi, oświetlenie, sprzęt elektryczny itp.)
5) obsługa kotła centralnego ogrzewania
6) wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej.
§ 21b
1. Usługi indywidualnego transportu – program „door-to-door” – celem projektu jest ułatwienie integracji społeczno-zawodowej osób z potrzebami wsparcia w zakresie mobilności poprzez zapewnienie bezpłatnych usług indywidualnego transportu „door-to-door” z miejsca zamieszkania lub innego miejsca oraz pomoc w dotarciu do miejsca docelowego.
2. Zasady świadczenia usług „door-to-door” określa Regulamin.
3. Obsługę finansową, kadrową i administracyjną oraz sprawozdawczość z usługi indywidualnego transportu prowadzi Główny księgowy i Kierownik GOPS.
4. Do obowiązków kierowcy należy :
1) wykonywanie czynności związanych z obsługą codzienną pojazdu w tym mycie i sprzątanie;
2) dbanie o stan techniczny i estetykę pojazdu;
3) prowadzenie bieżącej obsługi technicznej, zlecanie usterek do naprawy, eksploatowanie pojazdu zgodnie z przepisami;
4) terminowe przeprowadzanie planowanych obsług technicznych
5) zapewnienie bezpieczeństwa podczas przejazdu osobom.
5. Do obowiązków koordynatora/asystenta należy :
1) nadzorowanie bezpieczeństwa osób zależnych podczas jazdy,
2) pomoc w pokonywaniu schodów i innych barier architektonicznych podczas dotarcia do pojazdu, jak i powrotu do domu,
3) obsługa systemu zamawiania usług przez telefon oraz on-line,
4) monitorowanie poziomu zadowolenia z usług, które to odbywać się będzie za pomocą ankiet i wywiadów bezpośrednich,
5) gromadzenie danych osobowych, tj.: imię i nazwisko odbiorcy usługi, wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wskazanie potrzeby wsparcia w zakresie mobilności uzasadniającej skorzystanie z usługi (np. niepełnosprawność lub inne) oraz cel podróży.
Rozdział IV
ZASADY PODPISYWANIA PISM
§ 22
1. Umowy oraz inne dokumenty zawierające oświadczenia woli podpisuje Kierownik Ośrodka.
2. Dokumenty wymienione w ust.1, mogące powodować powstanie zobowiązań pieniężnych, wymagają kontrasygnaty głównego księgowego.
§ 23
1. Do podpisu Kierownika Ośrodka zastrzega się w szczególności następujące pisma i dokumenty:
1) decyzje administracyjne,
2) zarządzenia wewnętrzne,
3) odpowiedzi na zarządzenia pokontrolne,
4) pisma związane z reprezentowaniem ośrodka na zewnątrz,
5) analizy, opracowania, programy i inne materiały kierowane do jednostek nadrzędnych i instytucji,
6) odpowiedzi na interpelacje radnych,
7) odpowiedzi na skargi i wnioski,
8) pisma zawierające oświadczenia woli ośrodka jako pracodawcy, w tym pisma okolicznościowe i listy gratulacyjne,
9) informacje i pisma do mediów,
10) pisma i dokumenty w sprawach budżetowo – finansowych Ośrodka.
Rozdział V
ZASADY I TRYB PRZYJMOWANIA I ZAŁATWIANIA SKARG I WNIOSKÓW
§ 24
1. Interesantów w sprawie skarg i wniosków przyjmuje Kierownik Ośrodka codziennie w godzinach pracy.
2. W przypadku nieobecności Kierownika interesantów przyjmuje pracownik zastępujący Kierownika Ośrodka.
3. Informacja o terminie przyjmowania skarg i wniosków wywieszona jest w siedzibie Ośrodka.
§ 25
1. Rejestr skarg i wniosków prowadzi Kierownik Ośrodka.
2. Skargi mogą być wnoszone ustnie do protokołu lub w formie pisemnej.
3. Skargi zgłoszone ustnie przyjmuje się sporządzając protokół przyjęcia, w którym odnotowuje się ich treść. Protokół winien być podpisany przez wnoszącego sprawę oraz przyjmującego zgłoszenie.
4. Szczegółowe postępowanie w sprawach skarg i wniosków określa Kodeks postępowania administracyjnego.
5. Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisuje Kierownik Ośrodka, ustosunkowując się do zarzutów czy wniosków oraz informując o podjętych rozwiązaniach.
Rozdział VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 26
Postępowanie kancelaryjne w ośrodku określa instrukcja kancelaryjna oraz jednolity rzeczowy wykaz.
§ 27
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem, a dotyczących funkcjonowania Ośrodka, mają zastosowanie właściwe przepisy prawa.